Allt måste inte handla om världsutvecklingen, problem och elände. Ibland känns det nödvändigt att kort nämna något helt annat, som kanske kan få smilbanden att röra på sig och dagen kännas lite lättare. Den här texten ska handla om ingenting, dvs noll, och särskilt hur några kulturer använder noll.
Romarna hade bekymmer
Romarna använde bokstäver för att symbolisera sina tal. M för tusen, C för hundra och så vidare. Det blev lite omständigt, men 1877 skrevs ju på ett sätt logiskt med latinska bokstäver MDCCCLXXVII. Värre blev det ju när bokföringen skulle sammanställas och kolumner adderas. Det var svårt. Särskilt som man helt saknade ett tecken för noll.
Noll på engelska
På Facebook blev jag häromdagen påmind om hur britterna på ett motsägelsefullt sätt hanterar talet noll i olika sammanhang. (Se länktips nedan). Zero, nil, oh, naught, love… Det är så totalt utan konsekvens så man undrar hur de egentligen tänker där på de brittiska öarna. Just hur tennis räknas är ju dessutom bortom all logik. Femton, trettio, fyrtio och sedan game-vinst.
Räknade de fel?
Det kanske är bra att stormaktstiden är över för britterna, eller kanske var det just deras räknesätt som fick dem på fall? Glöm inte hur de räknade shilling och guinness samtidigt som de skulle hålla koll på att en shilling var 12 pence och att det gick 20 shilling på ett pund, men 21 shilling på en guinnea. Stackars torghandlare.
Länktips: https://www.facebook.com/reel/2463384737489664/?fs=e&fs=e