Det fascinerande med en hemsida är att den går att förändra i takt med att ens idéer utvecklas. Under den här rubriken delar jag med mig av sådant som inte är bloggtext och som inte passar in under andra rubriker.
Det fascinerande med en hemsida är att den går att förändra i takt med att ens idéer utvecklas. Under den här rubriken delar jag med mig av sådant som inte är bloggtext och som inte passar in under andra rubriker.
Hej För en ganska lång tid sedan, kanske hösten 2012-2013 fram till juni. Läste jag i dagstidningen om ett mediabolags utvärdering av almedalen. Deras slutsats var att nyttan med almedalen var gravt övervärderad. Det handlade mest om att äta gratis hos varandra och mingla. Inget konkret eller annat positivt kunde de se att någon hade nytta av. I princip så var 50 miljoner mer eller mindre utkastade av allmänna medel för privata nöjet skull.
skulle gärna vilja läsa den utredningen igen. Har du någon aning om var jag kan finna den?
Mvh
Gustav
Hej Gustav. Ja, jag drar mig också till minnes en sådan rapport. Jag tror också att utgångspunkten för den rapporten var just att peka på slöseriet och att spegla kostnaderna för mingel, drycker och ”lyx” i motsättning till samhällsnyttiga lösningar.
Min ståndpunkt är att Almedalen är otroligt mycket mer nyttig än vad media kan eller vill se. De tittar hela tiden på vad som är medialt tacksamt. Utspel, debatter, brinnande pengar, ministrar som avgår, onyktra politiker eller vad det nu är. I praktiken för oss som varit där många år är det ett otroligt effektivt sätt att orientera sig på en mängd olika kunskapsområden. Dels innehållsmässigt. Mycket kunskap förmedlas. Dels opinionsmässigt – vem säger vad? Det är slående att det som lyfts av en intresseorganisation ena året sägs i andra ordalag något år senare av näringslivet och ytterligare något senare av politiker. Dvs frågor förflyttas i takt med att kunskapsläge och opinion växer.
Bilden av minglande, smuttande och ryggdunkande makthavare är fel, hävdar jag. Det stora med Almedalen är bredden. Att forskare, organisationer, företagsledare och politiker möts, lyssnar till varandras budskap och att samtalen dessutom är öppna, så att intresserade själva kan ta del och bekräfta eller förändra sin ståndpunkt. Folkbildningen i en ny form, som jag ser det. Men om man vill mäta kostnaderna mot en direkt nytta utöver vad kunskap och samsyn är värt går det säkert att hitta sätt att motivera ”slöseri med skattepengar”. Det vore dock förödande om Almedalen förvandlades till ett Kiviks marknad för enbart högröstade företag med megafoner och oemotsagda budskap. Ett sådant samhälle vill inte jag ha.